Satanisme als wereldvisie

Beste mensen;
Vandaag is het 30 april 2015, enkele uren voor 'Walpurgisnacht', en ik grijp deze gelegenheid even aan om een nieuwe, frisse uitleg te geven over Satanisme.
In het Satanisme is 'Walpurgisnacht' immers een belangrijke feestdag!


De inhoud van dit stuk schrijven bestaat uit 9 hoofdstukken:
1) Please allow me to introduce myself

2) Een kort overzicht van Satanisme

3) The Satanic Bible

4) The Satanic Scriptures

5) Vrijheid, gelijkheid & broederschap versus hiërarchie

6) Lex Satanicus

7) Magie

8) Een aantal onaardige woorden

9) Liefde


Satanisme is een religie die geformuleerd werd door Anton Szandor LaVey in 1966 en is gebaseerd op menselijke principes en de wetten van de natuur, tegengesteld aan bovennatuurlijke ideeën of geïdealiseerde visioenen over hoe het zou moeten zijn.


1) Please allow me to introduce myself

Zelf beschouw ik me sinds vrijdag 13 september 2013 Satanist en met dit schrijven hoop ik een algemeen overzicht te geven over de filosofie met daarbij het uitlichten van een aantal specifieke onderwerpen die Satanisme onderscheiden van andere filosofieën en religies.
Anders dan anderen die zichzelf hebben uitgeroepen tot ‘heilig’, ‘profeet’ of andere titels die je kunt bedenken binnen de lijn van dit onderwerp, ga ik ervan uit dat u als lezer mij een dergelijke titel niet toeschrijft. Ik beschouw mezelf louter en alleen als spreekbuis, omdat ik ervan uit ga dat u mij accepteert als Satanist, maar andere bijnamen heb ik misschien ook wel ;-)
Ik ben er niet op uit om u wierook te verkopen, gezegende dranken of boeken-vol-geheimen. Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en daarnaast een creatieve duizendpoot. Met dit schrijven ben ik er niet op uit om uw persoonlijke geloof of levensbeschouwing te veranderen en ik ben er zeker niet op uit om te werven. Satanisme is niet evangelisch. Neem er geen aanstoot aan s.v.p., maar eerlijk gezegd interesseert het me niet of je het met me eens bent of niet aan het einde van dit schrijven. Mijn doel is om u enkele minuten te entertainen, misschien iets mee te geven om te overwegen, een aantal vragen te beantwoorden en daarna hebben we het er zeer waarschijnlijk nooit meer over met elkaar en ontmoeten we elkaar in levende lijve nooit (meer).
Met dat te hebben gezegd: ik hou wel van een goede discussie en ik zal mijn uiterste best doen om vragen te beantwoorden die mogelijk voortkomen uit dit schrijven vol overwogen gekozen woorden.
Er zijn Satanisten die samenkomsten organiseren om uiting te geven aan het beest in de mens, vergelijkbaar met een goed Halloweenfeest. En dit is de kiem van Satanisme: de mens is een beest. Dit is al te lezen op de allereerste bladzijde na de inleiding in het diepzinnige boek ‘The Satanic Bible’ in een lijst met de naam ‘The Nine Satanic Statements’. Het is de zevende:


7) Satan represents man as just another animal (sometimes better, more often worse than those that walk on all fours), who, because of his "divine spiritual and intellectual development," has become the most vicious animal of all.


Gedurende mijn volwassen leven heb ik vele religies en filosofieën bestudeerd en ben ik 15 jaar lang betrokken geweest in het christelijk geloof. Al deze interesses, studies, geëxperimenteer en toepassingen liepen op niets uit en het Satanisme beschouw ik als het enige wat ik het nog waard vind om de moeite voor te nemen er iets over te zeggen. Het is de enige filosofie en religie die niet tegen de natuur van de mens ingaat.
Satanisme gaat over DEZE wereld, niet één of ander hiernamaals of fantasie. Het is een realistische, pragmatische filosofie die toegeeflijk staat tegenover antinomiaanse en zelfzuchtige symbolen, zoals die van Satan: de rebel, de tegenstander, de aanklager. Het streeft naar kennis van het occulte, het verborgene. Niet in de zin van één of andere New Age, ouijabord of kristallen vorm, maar in de ware betekenis van het woord: kennis en ervaring dat verborgen blijft voor de gewone mens, in de schaduw van mysterie en taboe. Het juicht voor sommigen dat ene nobele woord toe: discriminatie. Vandaag de dag ligt dat niet meer zo in de smaak, maar de geschiedenis leert dat het een onderscheid maakt tussen dat wat goed en productief is van dat wat slecht en destructief is. Satanisme is niet iets wat je doet. Het is niet de foto, maar de lijst. Het is niet aanbiddend, het is niet dienstbaar. Het is eerbaar en het dient geen andere meester dan zichzelf. Wij zijn onze eigen goden en uiteraard zijn er net als bij de antieke goden verschil in rang en orde. En zoals we allemaal weten liggen de meeste goden uit het verleden nu stof te verzamelen op de plank der geschiedenis.

 

2) Een kort overzicht van Satanisme

Nu zal ik beginnen met twee veel gestelde vragen. Het is zeer waarschijnlijk dat velen van jullie het volgende denken of zullen gaan vragen, omdat de praktijk leert dat deze vragen altijd gesteld worden. Ten eerste: Nee, er worden geen kinderen en dieren geofferd. Ten tweede: Ja, het is mogelijk om jezelf een Satanist te noemen zonder daarbij te geloven in een bovennatuurlijke verschijning van dezelfde naam.Verder ga ik niet in op zaken die van weinig belang zijn of broodje aap verhalen. Er is namelijk een grote schat aan (echte) informatie te vinden op de website van de Church of Satan: churchofsatan.com en prominent in de fundamentele, beschikbare boeken. Sommige daarvan worden aangehaald, maar degene die meer willen weten moedig ik aan om die bronnen te gaan lezen.

 

Anton Szandor LaVey, de grondlegger van het moderne satanisme, zei graag: “Satanism demands study, not worship”. Satanisme is geen massareligie en we claimen niet dat het voor iedereen weggelegd is om Satanist te kunnen zijn en evenmin zullen we trachten te profiteren van wereldvisies. Het zal geen verrassing zijn dat velen die zichzelf ‘Satanist’ noemen niet eens in de buurt ervan komen. Het laatste wat me interesseert is dat je me vertelt over een vriend op de middelbare school die zichzelf ‘Satanist’ noemde. Zeker, het is mogelijk, waarschijnlijk maar toch dubieus. Mensen lijken steeds weer te falen op de fundamentele denktest als het ‘S’-woord ter sprake komt, zoals met alle ideeën die liever vermeden worden als gespreksonderwerp. Iemand kan zichzelf communist noemen zonder ook maar iets te weten over Marx, aansluiten bij een communistische bijeenkomst zonder ook maar iets te weten over proletariaanse revolutie. Hetzelfde geldt 100% voor iedere andere filosofische, religieuze of politieke beweging. Deze pretentie van expertise is effectief gebleken in tientallen jaren van de kunstwereld (hier of daar een eendagsvlieg, bijvoorbeeld).


De huidige leider van de Church of Satan, Peter H. Gilmore, schrijft in zijn essay “The Myth of the “Satanic Community” and other Virtual Delusions”:


Satanism is a very unique philosophy, which has spawned an even more unusual movement and an organization, the Church of Satan, which has found a means for facilitating the interaction of a membership comprised of radical individualists. It is, in an apparent paradox that is a “third-side synthesis,” an organization for “non-joiners.” The structural basis for the Church of Satan is the “cabal” concept. It is maintained, for the most part, as an underground cell-system of individuals who share the basis of the philosophy created by Anton Szandor LaVey, but who find very unique ways of applying this philosophy towards their own personal goals. Above the surface, you might see some spokespersons. But, like an iceberg, most of our membership remains hidden in the murky depths. Some new members mistakenly want to publish membership lists, as they fail to grasp the concept behind the structure of the organization (they still haven’t shaken off pre-conceptions absorbed from herd culture). If, after explanations, they don’t begin to grasp that they are still thinking in a non-Satanic paradigm and thus they are working to counter our structure, they may be asked to leave the organization.


Many members have chosen to affiliate but do not want to find others with whom to associate. Their reason for membership is to affirm their allegiance to the organization that publicly represents the philosophy that they hold dear, which gave a name to who they really are. These members do not interact with other members; they don’t seek out “fellow Satanists.” They remain underground, and pursue personal goals. We support these valued members who are “non-joiners” and their commitment remains strictly confidential.


Je kunt Satanist zijn zonder lidmaatschap van de ‘Church of Satan’. Als je wel lid bent en jezelf incapabel toont in het toepassen van de fundamentele filosofie, word je er onceremonieel uitgetrapt. Je wordt niet genoemd in een talkshow, geen duistere demonen of duivels zullen je komen opzoeken: je ligt eruit en het interesseert niemand iets.


Soms wordt het een religie genoemd, soms een filosofie. Soms ook als een wereldvisie, al naar gelang het referentiekader van degene die het ter sprake brengt of diens gemoedstoestand met of zonder het gevoel van mededogen voor deze wereld. Een religie kan het beste worden omschreven als een persoonlijke set of geïnstitutionaliseerd systeem van religieuze houdingen, overtuigingen en  handelingen, maar de meeste definities bevatten de termen ‘geloof’ en ‘bovennatuurlijk’. Deze laatste twee termen zijn niet toepasbaar in het begrijpen van Satanisme. Er is geen ruimte voor ‘geloof’ en er bestaat niets buiten of boven de natuur. Het is een banaliteit dat mensen zeggen ‘Maar iedere dag geloof je ergens in’ of vergelijkbare onzin. Nee. Ik heb geen ‘geloof’ als ik op straat loop of in een vliegtuig stap. Ik accepteer de wetten van fysica en kansberekeningen. Het is ironisch dat vliegtuigen altijd wel het testscenario lijken, want het zou statistisch gezien veel logischer zijn om ‘geloof’ te hebben als je in de bus stapt of welke trein dan ook.


Er was een tijd dat ik graag sprak en schreef op intellectuele wijze met mensen, maar mensen lijken wel opzettelijk lichtgelovig te zijn of onontvankelijk als het omstreden ‘S’-woord ter sprake komt. Mensen gaan dan zout leggen of muggenziften over onbelangrijke details of stellen dat Satanisme één of ander allesomvattende theorie dient te zijn. Dat is wel van toepassing op de natuurlijke en intellectuele wereld. Satanisme verzoent zich niet met algemene relativiteit of quantum mechanica en dat heeft het ook nooit gedaan.


Het claimt niet het onfeilbare woord te zijn van een Almachtig Wezen, eerder het tegenovergestelde: Het stelt dat alle mensen feilbaar zijn, zelfbedienend en geregeld saai. Er kan verbetering komen, maar ze zullen nooit volmaakt zijn.


Satanisme is ten diepste romantisch en verlichtend in het verstand. Het gebruik van objectieve kennis en het toejuichen van wetenschappelijke methodes, maar niet vrij van het poëtische en theatrale. Er is aardig wat academische interesse in de filosofie en ook vanuit vernieuwde religieuze bewegingen sinds haar inceptie. Zo was er in 2009 voor het eerst een internationale conferentie over Satanisme in Noorwegen. Het was dusdanig populair dat er direct werd gewerkt aan een voortzetting in Zweden in 2011.


De media is door mijn eigen ervaringen niet mijn vriend en ook Satanisme is niet onbevlekt gebleven van leugens, verdraaiingen en bullshit over Satanisme. Angst zaaien is realiteit geweest met misbruik van de naam Satanisme. In de jaren ’80 was de ‘Satanic Panic’ uiteindelijk meer vernietigend voor onschuldige christenen of heiden dan dat het aantoonbaar was voor Satanisten, maar dat is de prijs van de maatschappij. Mensen zijn bereid om de domste dingen te geloven zonder ook maar het geringste bewijs. Als dier hebben we nog steeds de aanleg voor kuddegedrag: als er eentje angstig gaat rennen, doet vanzelf vrijwel iedereen mee. Als er één schaap over de dam is…


Van tulpenmanie tot heksenjachten tot het geloven van een Playboykonijntje als ze ons vertelt een Indigomoeder te zijn en een kristalkind heeft en dat vaccinatie autisme veroorzaakt (http://jennymccarthybodycount.com voor meer informatie daarover).


Ook zijn we er erg goed in om te stemmen op politieke kandidaten die het godvergeten land regeren en hun praatjes te geloven, tot het idee dat 11 september een ‘inside job’ was tot het idee dat Jezus Christus hun Heer en persoonlijke Redder is.

 

3) The Satanic Bible

Eerder citeerde ik al nummer 7 van ‘The Nine Satanic Statements’. Deze stellingen zijn opgesteld door Anton Szandor LaVey in 1968 en gelden als bron van een Satanische wereldvisie. Ze zijn te vinden als eerste inhoud van ‘The Satanic Bible’


1) Satan represents indulgence instead of abstinence!

2) Satan represents vital existence instead of spiritual pipe dreams!

3) Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit!

4) Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!

5) Satan represents vengeance instead of turning the other cheek!

6) Satan represents responsibility to the responsible instead of concern for psychic vampires!

7) Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!

8) Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!

9) Satan has been the best friend the Church has ever had, as He has kept it in business all these years!


Het was in de nacht van 30 april, Walpurgisnacht, 1966, toen Anton Szandor LaVey ceremonieel zijn hoofd kaal scheerde en het Jaar 1 verklaarde van ‘The Age of Satan’. Hij richtte ‘The Church of Satan’ op en het leiden van discussies en te  hebben gesproken met leden van wat bekend staat als ‘The Magic Circle’ was het twee jaar later toen hij ‘The Satanic Bible’ publiceerde. Een verzameling essays over onderwerpen van ‘Sex’ tot ‘Magie’ en muzen over de menselijke natuur. Sindsdien worden er jaarlijks duizenden exemplaren verkocht en ondanks dat het al 45 jaar door dezelfde uitgever wordt verspreid, heeft het zich nooit hoeven bedienen van ook maar één betaalde advertentie of recensie uit de hand van een professionele recensist van naam.


Het eerste deel van het boek heet ‘The Book of Satan’ en het is een bewerking van een deel van een lang en obscuur vergeten boek, genaamd ‘Might is Right’ uit de hand van de auteur Ragnar Redbeard (pseudoniem). Het komt het dichtst in de buurt van gelijkheid met de Bijbel. Het is een bombastisch werk vol poëzie, het vieren van rituelen en passie voor het leven. Het is een triomfantelijke afwijzing van het ‘status quo’.


”I question all things. As I stand before the festering and varnished facades of your haughtiest moral dogmas, I write thereon in letters of blazing scorn: Lo and behold; all this is fraud!”


“Too long the dead hand has been permitted to sterilize living thought!”


”No creed must be accepted upon authority of a "divine" nature. Religions must be put to the question. No moral dogma must be taken for granted- no standard of measurement deified. There is nothing inherently sacred about moral codes. Like the wooden idols of long ago, they are the work of human hands, and what man has made, man can destroy!”


”He that is slow to believe anything and everything is of great understanding, for belief in one false principle is the beginning of all unwisdom.”


”Whenever, therefore, a lie has built unto itself a throne, let it be assailed without pity and without regret, for under the domination of an inconvenient falsehood, no one can prosper.”


”The most dangerous of all enthroned lies is the holy, the sanctified, the privileged lie - the lie everyone believes to be a model truth. It is the fruitful mother of all other popular errors and delusions.”


Hier zien we een fundament van scepsis. De toepassing van de wetenschappelijke methode op moraliteit, want in de wetenschappelijke wereld is alle kennis tijdelijk. We begrijpen de wereld op de manier hoe we die het beste hebben kunnen ontcijferen en we wachten ofwel op verdere bevestiging van de huidige kennis of nieuwe ontdekkingen die onze huidige standpunten omkeren. Niets wordt aangenomen als permanent en boven alles is zeker niets heilig. Ondanks dat ik stel dat de wetenschappelijke methodes de beste manieren zijn om de natuurlijke wereld te begrijpen, wordt het gebruikt door mensen die gebreken hebben. De methode, het gereedschap der wetenschap is zelfherstellend, maar alleen als mensen bereid zijn de fouten te (h)erkennen die gecorrigeerd moeten worden. Ook zijn er mensen die verblind worden door hun eigen theorie en ten prooi vallen aan hun eigen hypotheses en foutief denken. Waar de grote wereldreligies spreken over een bovenmenselijke, onfeilbare godheid, spreekt Satanisme over een onverdedigbaar skeptisisme. LaVey geeft zelfs een tekortkomend citaat wat betreft het dualisme tussen lichaam en geest:


“He no longer can view himself in two parts, the carnal and the spiritual, but sees them merge as one, and then to his abysmal horror, discovers that they are only the carnal - AND ALWAYS WERE!”

 

4) The Satanic Scriptures

Nadat Anton LaVey overleed in 1997 ging het leiderschap eerst naar zijn vertrouweling en moeder van zijn zoon Xerxes, Blanche Barton. Zij gaf de toorts snel door aan een nieuwe High Priest en Priestess, Peter H. Gilmore en Peggy Nadramia: twee trouwe, lange tijds leden die in media de organisatie al jaren vertegenwoordigden. 10 jaar later was Peter zover om zijn eigen boek te publiceren. Dus in Walpurgisnacht 2007 werd een verzameling essays en rituelen gepubliceerd onder de titel ‘The Satanic Scriptures’ als een ware gelijkwaardige aan ‘The Satanic Bible’. De essays werden geschreven tussen 1987 en 2006.


Magus Gilmore beschreef in zijn essay ‘What, the Devil?’ een opmerkelijke lijst van de typische individuele reis van het observeren van de realiteit tot het zichzelf verklaren als ‘Satanist’ en deze wil ik even aanhalen, omdat het aardig overeenkomt met mijn eigen pad:

 

Nature encompasses all that exists. There is nothing supernatural in Nature.


The spiritual is an illusion. I am utterly carnal.

 

Reason is my tool for cognition making faith anathema. I question all things. I am a skeptic.


I do not accept false dichotomies, finding instead the “third side” which brings me closest to understanding the mysteries of existence.


The universe is neither benevolent nor malevolent; it is indifferent.


There are no Gods. I am an atheist.


There is no intrinsic purpose to life beyond biological imperatives. I thus determine my own life’s meaning.


I decide what is of value. I am my own highest value therefore I am my own God. I am an I-theist.


Good is that which benefits me and promotes that which I hold in esteem.


Evil is that which harms me and hinders that which I cherish.


I live to maximize the Good for myself and those I value. At all times I remain in control of my pursuit of pleasure. I am an Epicurean.


Merit determines my criteria for the judgment of myself and others. I judge and am prepared to be judged.


I seek a just outcome in my exchanges with those around me. I thus will do unto others as I would prefer they do unto me. However, if they treat me poorly, I shall return that behavior in like degree.


I grasp the human need for symbols as a means for distillation of complex thought structures.


The symbol that best exemplifies my nature as an aware beast is Satan, the avatar of carnality, justice, and self-determination.


I see myself reflected in the philosophy created by Anton Szandor LaVey.


I am proud to call myself a Satanist.


These ideas fundamental to Satanists serve as an earthy foundation that we find deeply liberating and a welcome acceptance of ourselves as human animals. For the type of person who feels the need for an external supernatural parental figure, the responsibility for self-determination explicit in this path would be terrifying. For the Satanist, belief in any actual God or Devil to which one would be beholden is repugnant and stultifying. We “agree to disagree” with those who are spiritually oriented concerning our different approaches to living, hence our advocacy of pluralism in society. We Satanists know that our way is not for everyone. We simply ask that others follow their own path and allow us to be as we are.


Ik wil graag even stil staan bij de één na laatste one-liner: I see myself reflected in the philosophy created by Anton Szandor LaVey. De meeste werkelijke Satanisten hebben dit nooit willen ondermijnen. Ze beschouwen het namelijk meer als een openbaring, als een puzzelstukje dat perfect past in al het andere, wat tegengesteld is aan één of andere transformerende ervaring waarmee alles wat je eerder geloofde teniet wordt gedaan.


5) Vrijheid, gelijkheid & broederschap versus hiërarchie

De wereld van de natuur zit vol rang en orde. De zwakken, langzame en domme vallen als eerste. De slimme, snelle en sterke hebben het beter naar hun zin. In het dierenrijk, de wereld waarin wij bestaan, is het een kwestie van “eten of gegeten worden”. In veel gevallen is dit heel letterlijk.


Neem nu bijvoorbeeld Werner Herzog’s documentaire ‘Grizzly Man’. Deze gaat over Timothy Treadwell, een man die zo opging in het geloof dat goede gedachten de brute, wrede natuur konden overwinnen dat hij zijn leven heeft gewijd aan het willen overtuigen van mensen dat beren je vriend kunnen zijn. Dat deed hij tot hij werd gemolesteerd en opgegeten werd door ze. Dit voorbeeld is vooral symbolisch bedoeld voor mensen die elkaar als gelijken willen behandelen. Wanneer dit gebeurd zit er in de meeste gevallen een almachtige staat achter die het gehele volk in armoede hult met uitzondering van de leiders en hun eigen voorkeuren.

 

Satanisme accepteert een natuurlijke orde. Het accepteert de wereld zoals deze is en dat er in deze wereld winnaars en verliezers zijn. Beren zijn niet onze vrienden. Niet iedereen is geschoold, een president of een atleet. De stelling dat iedereen een winnaar moet zijn is van net zoveel waarde als een gezegde dat iedereen bovengemiddeld dient te zijn. Ongeacht waar die grens zal liggen, zal de halve mensheid onder die grens zitten. De grens zal in de loop der tijd kunnen variëren, maar om de zekerheid te realiseren dat iedereen hetzelfde heeft is door ervoor te zorgen dat niemand nog iets heeft. Het probleem is alleen dat de mensen die erop toezien dat dit gaat gebeuren, zelf uiteindelijk heel veel blijken te hebben. Ik zou in deze het boek “Animal Farm” van George Orwell willen aanraden of de animatiefilm uit 1954. Maar tevens is het boek “Harrison Berregon” van Kurt Vonnegut een tip, of de filmversie die te vinden is op http://finallyequal.com


Theodore Darymple is een arts die veel heeft gewerkt in gevangenissen en met armen, heeft een anekdote geschreven getiteld “Tough love” in zijn boek “Life at the bottom”. Ik citeer hem:


LAST WEEK, a 17-year-old girl was admitted to my ward with such acute alcohol poisoning that she could scarcely breathe by her own unaided efforts, alcohol being a respiratory depressant. When finally she woke, 12 hours later, she told me that she had been a heavy drinker since the age of 12. She had abjured alcohol for four months before her admission, she told me, but had just returned to the bottle because of a crisis. Her boyfriend, aged 16, had just been sentenced to three years’ detention for a series of burglaries and assaults. He was what she called her ‘third long-term relationship’ – the first two having lasted four and six weeks, respectively. But after four months of life with the young burglar, the prospect of separation from him was painful enough to drive her back to drink.


My patient was intelligent but badly-educated, as only products of the British educational system can be after eleven years of compulsory school attendance. She thought the Second World War took place in the 1970s and could give me not a single correct historical date.
I asked her whether she thought a young and violent burglar would have proved much of a companion. She admitted that he wouldn’t, but said that he was the type she liked; besides which – in slight contradiction – all boys were the same. I warned her as graphically as I could that she was already well down the slippery slope leading to poverty and misery – that, as I knew from the experience of untold patients, she would soon have a succession of possessive, exploitative, and violent boyfriends unless she changed her life. I told her that in the past few days I had seen two women patients who had had their heads rammed down the lavatory, one who had had her head smashed through a window and her throat cut on the shards of glass, one who had had her arm, jaw, and skull broken, and one who had been suspended by her ankles from a tenth-floor window to the tune of, ‘Die, you bitch!’


‘I can look after myself,’ said my 17-year-old. ‘But men are stronger than women,’ I said. ‘When it comes to violence, they are at an advantage.’ ‘That’s a sexist thing to say,’ she replied. A girl who had absorbed nothing at school had nevertheless absorbed the shibboleths of political correctness in general, and of feminism in particular. ‘But it’s a plain, straightforward, and inescapable fact,’ I said. ‘It’s sexist,’ she reiterated firmly.
A stubborn refusal to face inconvenient facts, no matter how obvious, now pervades our attitude towards relations between the sexes. An ideological filter of wishful thinking strains out anything we’d prefer not to acknowledge about these eternally difficult and contested relations, with predictably disastrous results.


Nu mag je van mij geloven dat iedereen gelijk is. Je kunt een leven leiden als pacifist, gekozen armoede, je auto weggeven, opofferen en je buren zullen je dankbaar zijn. Ze zullen je moed waarderen, naar huis gaan en een lekkere uitgebreide maaltijd eten en hun waardeloze etterzoon komt later terug om je fiets te jatten.


De fysieke natuur toont ons aan dat er complete natuurlijke ongelijkheid is tussen de verschillende groepen en individuen: fysiek, mentaal en gedragsmatig. Dit is wat Darymple omschrijft als een ‘ongemakkelijk feit’. Het is duidelijk dat deze wetenschappelijke feiten door culturele/antropologische onderzoekers met politieke motieven in onderzoeken nu het belang van de wetenschap afwijzen. Het is nu zelfs zover dat ’s-Werelds grootste antropologische organisatie het woord ‘wetenschap’ verwijderd heeft uit hun mission statement.


Ontdekking van het genoom heeft aangetoond dat niet-Afrikaanse mensen zich gemengd hebben met Neanderthalers en waar het eerst werd aangenomen dat de evolutie enkele duizenden jaren geleden was gestopt, wordt er nu onthuld dat het niet alleen niet gestopt is, maar het zelfs is geëscaleerd.


Maar goed… Zoals eerder gezegd is Satanisme geen universele religie. Het neemt niet aan dat iedereen in staat is om de wereld te benaderen zoals deze is in plaats van hoe ze willen dat deze is. Maar gezegd moet worden dat de meest ideale gelijken gevonden zijn. Het zijn de mensen die iedereen als hun broeder behandelen, vriendelijk zijn tegen alle rassen en religies en totaal geen achterdocht hebben richting de motivaties van anderen. De naam die toegeschreven is aan deze goede herders luidt het syndroom van Williams en wordt gekenmerkt door lichamelijke en verstandelijke beperkingen.


Anderzijds hebben onderzoekers vastgesteld dat oxytocine, een hormoon dat vrij komt als we een geliefde omhelzen of tijdens seks, dat angst doet afnemen en een gevoel van verbondenheid geeft, en een rol speelt in het orgasme, maakt vrouwen ook ‘etnocentrisch’, waarbij ze dus partij kiezen voor hun eigen familie, groep of stamboom boven anderen.


6) Lex Satanicus

Satanisme heeft slechts enkele politieke standpunten en er is verder geen enkele link tussen de politiek en Satanisme. Het staat Satanisten geheel vrij te kiezen tot welke politieke partij zij zich het meest aangesproken voelen en zo zijn er ook allerlei verschillende keuzes onder Satanisten: van communisme tot anarchisme. De Satanistische filosofie neemt het standpunt in van een derde zijde waarbij het simpelweg de algemene opvattingen van goed versus kwaad afwijst, republikeinen versus democraten of liberaal versus conservatief. De ervaring leert echter dat de meeste Satanisten lijken te kiezen voor liberale standpunten.


De meest bekende kreet die in relatie staat tot politiek is Lex Talionis, oftewel vergeldingsrecht. Het lijkt veel op het Oud Testamentische “Oog om Oog”, maar de betere achtergrond informatie is te vinden in de IJslandse Saga’s.


Jezus wees deze vorm van gerechtigheid expliciet af ten behoeve van vergeving. In Mattheüs 5: 38-39 stelt het Jezus-karakter:


De wet van Mozes zegt: 'Wie iemand een oog uitsteekt, moet daarvoor boeten met zijn eigen oog. Wie iemand een tand uit de mond slaat, moet daarvoor boeten met een tand uit zijn eigen mond.' Maar Ik zeg u: Vergeld geen kwaad met kwaad. Als iemand u een klap op de ene wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe.’


Tegenstanders van de Taliolische gerechtigheid als zijn tegengesteld aan de zwakke en onderdanige gerechtigheid die we nu zouden moeten hebben zou het gevolg moeten hebben dat het ‘t leven goedkoop maakt. En niets is minder waar.


Een simpele vraag: Als jij nu door verwaarlozing of zieke wil een willekeurige andere persoon benadeelt, ben je mogelijk aan te klagen en gaat je dat tienduizenden euro’s kosten. Denk eens na over hoeveel je bereid bent te gaan betalen als zij het recht zouden hebben om één van jouw extremiteiten af te nemen. Ik kan me voorstellen dat het dan een beetje meer zal zijn.


Het leven onder een Talionisch rechtssysteem is het tegenovergestelde van goedkoop. Het is het duurste stelsel dat er bestaat. Er is geen bewijs dat er meer idyllische mensen zijn in Talionische gemeenschappen, maar gelukkig weten we dat Jezus’ boodschap van ‘Doe niets!’ ver verwijdert is van ons rechtssysteem, maar toch hebben we er één die toestaat dat moordenaars snel weer op vrije voeten komen na enkele jaren gevangenschap, of zelfs geheel ongestraft blijven vanwege een psychiatrisch stempel, alsof de ouder van een vermoord kind het uitmaakt of jij te stom bent om te weten dat doden verkeerd is of te dom om te weten dat drinken en rijden een gewelddadige daad is die staat te gebeuren.


William Ian Miller beschreef in zijn boek “Bloodtaking and Peacemaking: Feud, Law, and Society in Saga Iceland” een Middeleeuwse code die stelt: “There shall be no such thing as accidents”. Ik weet wel dat ik met een wet als deze nog veel alerter en voorzichtiger naar mijn werk zou gaan en ik kan je g&dverd&mme garanderen dat fabrikanten van wiegjes veel meer veiliheidstests zouden uitvoeren voordat ze hun product in winkels aan de consument aan laten bieden.

7) Magie

Satanisme bestaat ook uit magie in rituele vorm op een unieke wijze vergeleken met occulte groeperingen binnen religies. Ook hierin gaat het om de lijst, het is een derde manier. Satanisme onderscheidt magie in twee categorieën: Grotere en mindere magie. In ‘The Satanic Bible’ definieerde LaVey magie als volgt:


"The change in situations or events in accordance with one's will, which would, using normally accepted methods, be unchangable."


Hij maakt onderscheid tussen de twee soorten: ritueel of ceremonisch en niet-ritueel of manipulatief. Rituele magie bestaat uit het uitvoeren van een officiële ceremonie die minstens gedeeltelijk of geheel plaats vind in een ruimte of kamer die daartoe geschikt is gemaakt, op een specifieke tijd. Het doel daarvan is het isoleren van de anders vrije adrenaline gestuurde en geproduceerde energie en dat te goed doen aan een transformerende kracht. Het is bovenal meer een emotionele dan rationele daad en iedere intellectuele daad dient te gebeuren voor de aanvang van het ritueel en niet gedurende. Deze vorm van magie staat bekend als ‘Grotere Magie’.


Niet-rituele of manipulatieve magie, ook wel bekend als ‘mindere magie’, vind plaats terwijl en tijdens manipulaties waarmee een verandering van koers plaats vind naar de wil van het individu. In vroegere tijden zou dit bekend staat als ‘fascinatie’, ‘glamour’ of het ‘kwade ik’. Magie, in de Satanische betekenis, gaat niet over het afschieten van vuurballen of rondvliegen op bezems. We hebben geen toverspreuken die sex of dood garanderen, de twee dingen waar mensen altijd boven alles toverspreuken voor lijken te zoeken.


Als de Satanist Grotere Magie toepast is dat een emotioneel psychodrama met als doel om de deelnemer te vullen met specifieke gevoelens of diegene in een specifieke emotionele staat te brengen. Het wordt in de geschreven vorm duidelijk gemaakt dat deze magie emotioneel is en niet intellectueel, zoals de kracht van een indrukwekkend boek of een stuk muziek is deze ‘productieve fictie’ nuttig en mogelijk nodig voor het menselijke dier.


Mindere Magie echter is de kunst van het toepassen van psychologie om anderen te laten doen wat jij wilt. Het spreekt velen op onsmakelijke wijze niet aan, namelijk de mensen die geloven dat er een ‘Hogere Onzelfzuchtige Roeping’ is die we zouden moeten nastreven. Daar doe ik niet aan mee. Ieder mens dient het doel van het tevreden stellen van het eigen ego, al zijn sommigen ‘masochisten’ van nature en voeden zij hun verlangen om te dienen. In het Satanische kader is het volledig acceptabel om een masochist te zijn, seksueel of anderszins. Meester zijn van je eigen zelf betekent het kennen van je verlangens. En als dat verlangen inhoudt dat je een ander tevreden stelt, dan dien je voldoening te zoeken voor dat verlangen.


Binnen de Grotere Magie zijn er talloze rituelen en de uitleg daarvan is gepubliceerd in de satanische literatuur. Maar omdat de religie niet van ‘openbarende doctrine’ aard is of een geloofsbasis heeft, is het individu geheel vrij om alle bronnen na te gaan die hen inspireert. De mens heeft immers zelf zijn goden uitgevonden en daarom bedacht hij zijn eigen rituelen die bij hem passen. Gilmore schrijft in een introductie op een ritueel het volgende:


“We find world mythology to be our field from which harvest symbols and metaphors that we find to resonate most strongly with our Satanic natures. When exploring a particular historical mythology, we do not simply pick something that is NOT Christian, or not a part of Christianity’s various antecedents and offshoots; we look instead to a myth system and ferret out its unique dark side, the taboo and forbidden regions that its adherents held in awe and terror. That’s where the Devils are to be found.”


In ‘The Satanic Scriptures’ staat een huwelijksceremonie voor het eerst publiekelijk beschreven al worden ze al sinds het begin van de organisatie uitgevoerd. Deze ceremonie is door verschillende Satanisten voor zichzelf aangepast, want als egoïst verander je dingen opdat die bij je passen. Wereldwijd worden er Satanische ceremonies uitgevoerd om stellen te trouwen op hun verzoek.


De ‘Church of Satan’ was (voor zover bekend) de eerste organisatie die huwelijken sloot tussen twee mensen van gelijke sekse. Het was wettelijk niet bindend natuurlijk, maar zoals Magus Gilmore stelt in ‘The Satanic Scriptures’:


“In Satanism the basis for a couple forming a union is the loving relationship that they have created. It does not matter if the couple is of the same or opposite sexes. This bonding acquires no sanction from the state nor any blessings by deities of any sort. It is formed by the partners. It will be sustained by them and may desolve when they evolve beyond factors that cause their love to flourish. When we form deep relationships they’re between the individuals involved and not subject to external social contracts. But the Church of Satan does not ignore the history of human behavior and so we understand that a loving couple may wish to demonstrate their exhalting pride in the relationship they have formed by having a ceremony and inviting people who have meaning in their lives. We celebrate our joy and share it with those we cherish”.


De grootste bronnen voor ‘Mindere Magie’ worden niet gevonden in de oude geschriften of in de etsen van de alchemisten, maar in de moderne wetenschap, kritisch nadenken en zelfs in de populaire trends over zelfvertrouwen.


Caveat emptor


Ook al is er veel occulte wijsheid te vinden, de moderne neurowetenschappen en sociale studies evenals in de pioniers in de geschiedenis, zal er altijd de kwakzalver zijn die je een blik vol shit wilt verkopen, voorzien van een etiket “Wondermiddel”.


Het is makkelijk en grappig om Aleister Crowley te beschouwen als een Grote Meester in de Magie of Occulte Superster en dat is hij zeker in de meeste kringen en ik heb respect voor hem als een meester van zijn eigen levensdoel, maar ik heb toch een betere naam voor je: Edward Bernays. Heeft iemand ooit van hem gehoord?


Edward Bernays introduceerde zijn oom, Sigmund Freud, in Amerika. Hij deed verslag van een studie naar de manipulatie van mensen. Hij werd beïnvloed door de ideeën van Gustav Le Bon, Walter Lippmann en andere denkers. In 1928 publiceerde hij een boek, ‘Propaganda’. Het begint als volgt:


The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of. This is a logical result of the way in which our democratic society is organized. Vast numbers of human beings must cooperate in this manner if they are to live together as a smoothly functioning society. Our invisible governors are, in many cases, unaware of the identity of their fellow members in the inner cabinet. They govern us by their qualities of natural leadership, their ability to supply needed ideas and by their key position in the social structure. Whatever attitude one chooses to take toward this condition, it remains a fact that in almost every act of our daily lives, whether in the sphere of politics or business, in our social conduct or our ethical thinking, we are dominated by the relatively small number of persons—a trifling fraction of our hundred and twenty million—who understand the mental processes and social patterns of the masses. It is they who pull the wires which control the public mind, who harness old social forces and contrive new ways to bind and guide the world.


In dit boek legt hij de grond van het werkveld van public relations, of zoals hij zelf zegt “de nieuwe propaganda”. Deze sector is vandaag de dag zo belangrijk dat de grotere mensen in het zakenleven, mode en entertainment. Al deze machtige mannen en vrouwen zijn vaak bang om ook maar één stap te zetten zonder het raadplegen van deze zogenaamde ‘Zwarte Magiërs’ om te zien wat de ‘beenderen’ zeggen over de publieke opinie en hoe dit te manipuleren voor hun eigen voordeel. Er zijn genoeg charlatans, maar het is de duistere wetenschap die geaccepteerd is als deel van deze kracht en wordt zelfs verwacht.


Wat betreft alle samenzweringstheorieën uit een wietzakje die je zou kunnen horen over UFO-waarnemingen, holle aardbollen, de Nieuwe Wereldorde aanhangers, was Edward Bernays degene die stoutmoedig de valse vlag-operatie trompeteerde als een effectieve zakelijke strategie.


Een van de meest fascinerende vormen van Mindere Magie is de ‘burgeoning pickup artist community’ of ‘The Game’. Dit is een subcultuur die alle benaderingen van sociale normen opzij hebben gezet om een vorm te creëren die meer natuurlijke en verlichtte interacties tussen vrouwen en mannen, gebaseerd op empirische testen. Waar claims worden gemaakt door hen die Neuro Linguïstisch Progammeren uitdragen (NLP) die altijd dubieus blijven, is er veel goeds gaande in de amateuristische wetenschappen, ook al zijn dat de meest rigoureuze.

 

Anton LaVey was zijn tijd ver vooruit toen hij zijn eigen boek scheef over Mindere Magie. In dit boek sloot hij zich aan bij de andere sekse. Eerste heette het ‘The Complete Witch or what to do when virtue fails’, waarna het opnieuw werd uitgebracht onder de titel ‘The Satanic Witch’. Hij vulde het met zijn eigen theorieën en schreef een handboek voor vrouwen over hoe ze mannen kunnen manipuleren voor hun eigen gewin. Er is geen slagzin, eufemisme zoals je mogelijk verwachtte. Met hoofdstukken die getiteld zijn als ‘Looks mean everything’, ‘Bitchcraft’ en subhoofdstukken als ‘You don’t have to be ugly’ ‘How and when to lie’ en ‘Learn to be stupid’ zal de gemiddelde lezer het willen bestempelen als seksistisch, discriminerend, puriteins en moreel bankroet. Dat is het. Maar in de woorden in de laatste zinnen staat dan ook de vraag wat er mis is met sexy zijn. Je leest geen boek zoals ‘The Satanic Witch’ omdat je gelijkheid nastreeft, je leest het omdat je controle wilt hebben of je voor wilt doen als gelijke. In dit boek introduceerde hij ‘de wet van het verbodene’. Het is vrij simpel: niets is zo fasinerend als datgene wat eigenlijk niet gezien mag worden. Na de introductie van deze ‘wet van het verbodene’ komt het subhoofdstuk ‘Secrets of Indecent Exposure’.

 

In de jaren ’70 was er iemand die in de Church of Satan wilde infiltreren opdat hij het kon gaan beschrijven vanuit een insider perspectief. Het schrijven verscheen uiteindelijk in een boek met de titel ‘The New Religious Consiousness’ en de auteur heet Randall H. Alfred. Het is interessant om deze benadering van Satanisme door een buitenstaander te lezen. De auteur kwam op een gegeven moment op een verandering van ethieken, ondanks zijn undercover deelname. Hij ontdekte al snel dat LaVey hem van begin af aan door had gehad. Zoals hij schreef in zijn afsluitende woorden:

 

“I had joined the group to do research and later got personally involved. But from a satanic perspective, my deception and covert aims, my playacting and feigning, and my use of other people for my own ends were all components of lesser magic, that is “wile and guile obtained through various devices and contrived situations, which when utilized, can create ‘change, in accordance with one’s will’. Thus, my feint was typically satanic, so I was not feigning; and the last diabolical laugh is not mine after all.”


8) Een aantal onaardige woorden

Nu is dit schrijven niet bedoeld om specifiek religie aan te vallen, maar ik zou mezelf misleiden als ik niet zou toegeven dat dit ook leeft bij mij. Ik zou ronduit liegen als ik zou zeggen dat ik alle religies en geloofssystemen respecteer als gelijkwaardig. Dat zijn ze niet. Ik hoor van die pessimistische woorden van Nietzsche, Schopenhauer, Redbeard en LaVey en dat geeft me het plezier van een Freud. Dan hoor je mij ‘Hallelujah!’ zeggen. Als ik niet geïnteresseerd was in het beschuldigen van deze zelfverklaarde “Mannen van God” en de leugens die zij opdringen als zijnde Hemelse Geboden, dan zou ik mezelf geen Satanist noemen. Er is een gezegde: ‘Weet wanneer je je Baphomet moet tonen’ en het is vrij simpel om te weten voor iedere zelfbewust mens hoe hij in zijn eigen voordeel te werk moet gaan en wat tegenwerkt. Huichelarij is geen zonde op zich, maar richting jezelf onvergeeflijk. Met dit in acht genomen, wil ik graag wat onaardige woorden uiten voordat ik afsluit.


Er is een Engelse dame die door ziekte aan huis gebonden is, waardoor zij de tijd heeft gevonden om openlijke nieuwsberichten te delen over seksueel misbruik door Christenen. Haar website is te vinden op http://christianchildabuse.blogspot.nl/


Haar website toont aan dat ze in 2010 totaal 2.902 verhalen heeft verzameld over priesters die kinderen hebben verkracht, priesters die nonnen hebben verkracht en kerken die bewust deze misdaden in de doofpot hebben gestopt. Ter verdediging gaf een vertegenwoordiger van de Katholieke kerk, en het christelijk geloof in het algemeen als reactie dat er een ‘een ietwat minder aantal priesters kinderen verkrachten dan andere boeren, burgers en buitenlui’. En dat kan waar zijn. Maar wat ik wil weten, is dat deze zelf geselecteerde groep vol mensen die zich zo sterk religieus voelen dat ze bereid zijn om alles op te geven en zich toe te wijden aan een celibatair leven en opoffering jegens hun medemens. Als mensen zo naar de klote is dat deze elite groep “Soldaten van God” het ‘ietwat’ beter doen dan de rest van de mensheid, dan kan ik me niet voorstellen dat dit een rechtvaardige verdediging is van welke morele code dan ook richting wie dan ook. Voor mij stelt het hen gelijk aan iedere ander uilskuiken. In februari 2011 had ze alweer 524 nieuwe gevallen verzameld. Vermenigvuldig dat met 6 en ze heeft dubbel zoveel nieuwe verhalen over losgeslagen priesters. Maar hier is een gezegde van Jozef Stalin wel te noemen:


“A Single Death is a Tragedy; a Million Deaths is a Statistic”


2.902 verhalen. Verzameld door slechts één persoon, dus bevat het niet alle verhalen. Sommige zullen over dezelfde gevallen gaan, maar sommige gaan over vele, vele kinderen. Honderden in sommige gevallen.


Als het mijn doel was om u te overtuigen, zou ik u een verhaal vertellen. Misschien om na te denken over uw eigen kinderen, of als u die niet heeft over neefjes, nichtjes of andere bloedverwanten. Laat ze alleen met iemand waarover iedereen gezegd heeft dat het de meest eerlijke, trouwe, betrouwbare man in de omgeving is en diezelfde man een geladen pistool tegen het hoofdje laten houden en ze te laten misbruiken zoals het ook gebeurd is.


Of wat dacht je van de Moslimman, die zijn dochter vermoordde, omdat ze weigerde te trouwen met de man die hij voor haar had uitgekozen?


Of de Joodse Rabbi die besnijdenis uitvoert? Hij verspreidde herpes onder vele baby’s, omdat hij trouw bleef aan de orthodoxe werkwijze van het zuigen van bloed van de penis van de baby met zijn eigen mond.


Er is geen God. Ik ben erg zeker van mezelf als ik dat zeg. Je mag het oneens zijn met me, en dat is prima. Als er een God bestond en de natuur is zijn werk, dan is hij een wrede klootzak. Als er een God is en zijn volgelingen geven het voorbeeld van zijn lessen, dan is hij een gestoorde klootzak met een ziek gevoel voor humor.


Dus dan vraagt men mij: Waarom ben je een Satanist? Waarom niet gewoon het Christendom, Judaïsme en de Islam negeren? Ik zal je vertellen waarom: Omdat zij mij en het mijne niet zullen negeren. Ze willen mij hun wetten opdringen die zij baseren op hun mythen. Ze willen meekijken in mijn slaapkamer, in mijn computer om er zeker van te zijn dat ik geen dingen doe die zij niet zouden goedkeuren. Ik ben een Satanist, omdat ik geloof dat mensen kuddedieren zijn. En ook al gaat het pendulum van moraal heen en weer van het ene extreme naar het andere, de meerderheid zal altijd denken dat ze het beter weten dan jij, wat je moet doen met je lichaam en geest en er zullen altijd mensen zijn die zich onmogelijk kunnen vereenzelvigen met het idee dat ze verdoemd zijn en ongehoorzaam. Ik ben niet bang om die duistere kracht van de natuur te benoemen, dat het geheel indruist tegen de Utopische fantast, de naam die ZIJ hebben gekozen: Satan.


In andere tijden en andere plaatsen had het misschien een andere naam gehad, maar het is er altijd geweest.En de schuifelende horde dat overwinning over de natuur nabij is.


9) Liefde

Na dit alles te hebben gezegd: Satanisme is niet voornamelijk om de ‘status quo’ aan te vallen. Het is het afkeren van rotte gewoontes om een individu te cultiveren die meester is over zijn eigen zijn. Om voor zichzelf te zorgen en voor hen die zijn attenties en affecties waard zijn. De grotere religies hebben ons geleerd dat het huwelijk bestaat uit liefde en bediening en baby’s maken voor God. Dan wil ik weten waarom God zoveel slaven en baby’s nodig heeft? Het gaat me te boven.


Maar er is een schitterend gedicht uit de hand van vrijdenker Robert G. Ingersoll. Ik heb dit gedicht op donderdag 23 april als aparte post geplaatst, bewust zonder het ‘Satanisch’ te noemen, en met name binnen HSP groepen op Facebook bleef het reacties en likes regenen. Het heeft een schitterende, Satanische boodschap. Het draagt simpelweg de titel ‘Love’, en ik denk dat je sommige woorden van mijn schrijven gereflecteerd zal zien in zijn werk: 

 

“Love is the only bow on Life’s dark cloud. It is the morning and the evening star. It shines upon the babe, and sheds its radiance on the quiet tomb. It is the mother of art, inspirer of poet, patriot and philosopher.


It is the air and light of every heart – builder of every home, kindler of every fire on every hearth. It was the first to dream of immortality. It fills the world with melody – for music is the voice of love.


Love is the magician, the enchanter, that changes worthless things to Joy, and makes royal kings and queens of common clay. It is the perfume of that wondrous flower, the heart, and without that sacred passion, that divine swoon, we are less than beasts; but with it, earth is heaven, and we are gods.”

Magus Marinus van Zanten, 30 april 2015